fredag, januar 03, 2014

En evig klippe...

Jeg leste noe i Bibelen i dag. I salme 143. Og i ett av versene der står det "Lær meg å gjøre din vilje, for du er min Gud! La din gode Ånd lede meg på jevn grunn."

Jeg elsker å ha kontroll. Jeg kjenner ofte på at jeg må finne ut av den situasjonen som jeg er i. At ting hviler på mine skuldre. Mange ganger gjør dette at jeg yter det lille ekstra, eller at jeg får mer energi til å gjennomføre det jeg har begynt. Men om jeg føler jeg mister kontrollen, eller om jeg forstår at jeg ikke kan gjøre noe for å endre situasjonen, kan dette dessverre også noen ganger føre til at jeg kjenner på følelsen av misslykkethet. Eller følelsen av å ikke mestre rollen min, slik jeg burde. 

Dette er måter å reagere på, som jeg tror mange opplever på sin reise i livet. Ting går ikke som du hadde tenkt. Du må kanskje begynne forfra igjen. Og du må kanskje våge å se på situasjonen på nytt, og ta noen nye steg. Prøve å endre fokus.

Alt dette kan være ganske krevende, og noen ganger svært lite fristende å prøve på. Men midt i slike prosesser, tror jeg at om jeg våger å gi det jeg har til Gud, kan denne prosessen bli enklere. Og kanskje føre til et bedre sted, raskere.

Jeg ønsker å leve et liv som er av Guds vilje. Jeg ønsker å leve et liv hvor Gud er den som fører meg igjennom. Og i mitt liv forsøker jeg å la Gud være mitt stødige midtpunkt, som aldri forsvinner eller lar meg gå alene. I ditt liv, som kan gå opp og ned, og gi deg overraskelser på godt og vondt. Vil du la Gud lede deg igjennom? Vil du la Han vise sin gode vilje for deg?

"Stol på Herren i alle tider, for han, Herren, er en evig klippe." Jes 26:4

Ingen kommentarer: