tirsdag, november 05, 2013

Å drømme stort om eget liv...

Jeg syns ofte det kan være vanskelig å se på meg selv som en person som kan utgjøre en forskjell. At jeg kan satse på noe stort, og lykkes i det. At noe jeg begynner på, kan ende med suksess. Bare tanken på å ta for meg noe litt uten om det vanlige, kan virke som en uoppnåelig prosess.

Vel, i løpet av den siste uken har jeg sett filmene Lovlig blond 1 og 2. Og jeg lærte faktisk noe av de filmene. Og du kan gjerne le, men ved siden av å forstå at det er flott å gå i rosa, lærte jeg noe av hovedpersonen, spilt av Reese Witherspoon. At det går an å utrette noe, som enkeltperson. Klart, dette er film. Og alt er mulig på film - spesielt i Hollywood. Men hvorfor tenke så smått om hva en selv kan utrette? Hvorfor ikke våge å tenke litt “Hollywood” om eget liv? Jeg skulle ihvertfall ønske jeg selv klarte å tenke sånn iblant. Tenke at ingen ting er umulig.

Det er sagt at ønsket om å lykkes må være større enn frykten for å mislykkes. Jeg tror en må tørre å legge frykten til side iblant. Glemme hva som kan gå galt eller hva som kanskje ikke vil gå som planlagt. Men velge å se på hva en selv ønsker å oppnå, hva en selv ønsker å se bli virkelighet. Om det handler om egen karriere, hjelpe en venn mot en drøm, starte et hjelpearbeid eller rett og slett si høyt hva du mener. Det du velger å utføre kan være med på å skape forandring!

I helgen var jeg på en festival kalt Get Focused, hvor unge og voksne sammen samlet inn 600 000 kr til kampen mot menneskehandel, til kampen for frihet. Tenk hvilken forskjell de pengene kan utgjøre for enkeltmennesker. Og dette begynte med at noen hadde en drøm om å gjøre en forskjell. Tenk hva DINE drømmer kan gjøre.

Vi har fått ett liv her på jorden. Og jeg vet ikke med deg, men jeg vil ikke se tilbake på livet jeg har levd og tenke på alt jeg kunne gjort. Jeg vil se tilbake på livet og være takknemlig for mulighetene jeg fikk, og stolt av at jeg ikke lot dem gå forbi uten å gripe dem.

Verden består av enkeltpersoner. Enkle individer med forskjellige evner, bakgrunner, tanker og drømmer. Tør å være deg, med dine egne drømmer og mål. Tør å tro at DU kan være en som skaper noe nytt. At du, med dine drømmer kan bety en forskjell i verden. Og om dine drømmer handler om å spille fotball på høyt nivå, fullføre en utdannelse, være en god forelder for barna dine eller om din drøm er å reise til utlandet og jobbe ved barnehjem. Så er det ikke det som betyr noe. Det som betyr noe er at du tør å ta det ekstra steget - at du tør å følge drømmene dine.

Våg å drømme, ta sjanser, få en ny start.
Fremfor alt, tro på deg selv.
Fatt mot og omfavn livet
- det ligger for dine føtter.


Ingen kommentarer: