søndag, februar 03, 2013

Et ønske...

Hvis du kunne få ett ønske oppfylt fra Gud. Hva ville det vært? 

Et ganske vanskelig spørsmål å svare på, syns jeg. For jeg ønsker jo så mangt. Jeg ønsker god helse for meg og alle rundt meg. Jeg ønsker å kjenne mer fred i hjertet. Jeg ønsker å kjenne og se Gud tydeligere i livet mitt. Jeg ønsker en Dodge Ram 2500. Jeg ønsker mer penger til å få pusset opp huset mitt. Jeg ønsker ...

Vi mennesker vil alltid ønske mer. På godt og vondt. Men etter å ha tenkt litt på det spørsmålet, kom jeg frem til et svar som jeg tror vil få følger for de andre ønskene mine. For, noe av det jeg ønsker kanskje mest i livet mitt, er å forstå mer av hvor stor Gud er, og hvor liten jeg er. Ikke i den forstand at jeg skal se meg selv som en liten flis, uten betydning. Jeg vet at Gud har skapt meg og deg unik, og med en hensikt Men, rett og slett å forstå hvor stor og mektig Han er. Gud er så stor, så stor.. Og jeg vet at jeg kan ha en tendens til å gjøre Han så mye mindre. Ved å tvile på at Han har kontroll. Ved å tenke at Han ikke har gode tanker og planer for meg og mitt liv. Ved å tenke om meg selv, at jeg burde vært annerledes. Men hvor kommer logikken inn, blant disse tankene, hvis Gud er Allmektig?

Ved å forstå litt mer av Guds storhet, tror jeg at mange av de andre ønskene mine vil bli virkelige. For hvis Gud er så stor, kan jeg jo trygt dele bekymringer med Han, for jeg vet at Han er stor nok til å hjelpe meg gjennom dem. Og på den måten kan jeg få kjenne Hans fred enda tydeligere i livet mitt. Jeg kan i enda større grad se Hans storhet i livet mitt, og mer konkret, for jeg vet at min Gud er mektig. Jeg kan få sterkere tro på at Han har gode og store planer for mitt liv. Jeg kan få en sterkere og tryggere tro på meg selv, og mine evner. Jeg kan få mer pågangsmot til å gjøre ting jeg ønsker i livet mitt, for jeg vet at Gud har gitt meg evner til å utføre store ting. Når Han er så stor, hvorfor skulle Han gi meg små doser av gavene Han har for meg?

Jeg tror jeg, og mange, må velge og tørre å tro, at Gud er stor. STOR. Det er viktig å ikke miste troen på hva vi selv kan klare. Tenk bare på alt det bra Gud har lagt ned i deg! Men ved å se Gud for hvem Han er, kan det kanskje bli lettere å tenke enda større om eget liv. Velg å se Gud som stor i livet ditt, tro at Han er den Han sier Han er, og kanskje vil du få litt andre perspektiver på livet ditt og alt det inneholder. Våg å tenke STORT.

1 kommentar:

Anonym sa...

Takk. Fint skrevet.