søndag, mai 01, 2011

Pappa, med stor P

Har akkurat lest boka Skuret, for andre gang. Det er en helt fantastisk bok.. At en historie som boka forteller om, kan gi meg så mange nye tanker og holdninger til Gud og selve Skaperverket, vår eksistens, hensikten med at vi er til... Jeg skjønner mer og mer hvor "flinke" vi mennesker er til å sette Gud i en bås, og gjøre troen på Gud om til en religion full av regler og tradisjoner. Gud er vår Pappa, og det er faktisk ikke noe han heller vil, enn å ha en relasjon med oss. Det er så lett å tenke at en skal bruke litt tid med Gud, og kanskje en klarer å sitte rolig i 30 min og lese i Bibelen og be. Men Gud vil ikke være en del av livet ditt nå og da. Han vil VÆRE livet ditt. Han er der hele tiden, og Han vil at du og jeg skal la han bli en del av alt det vi foretar oss iløpet av livet.

Tenker en del på hvordan mitt liv er sammen med Pappa. Jeg vil så gjerne at det vi mennesker så lett kan se på som overnaturlig, skal bli naturlig. For det er det livet Gud har kalt oss til å leve i. Et liv nært Han, på alle måter. Hvor det ikke er noen tradisjoner som bestemmer når jeg kan be, når jeg kan ha nattverd, hvordan jeg skal gå frem når jeg skal snakke med Han eller hvordan jeg bør lovsynge. Og hvor Hans kjærlighet er drivkraften i livet mitt. Hvor jeg lar Han elske meg, uten å tenke så mye eller føle at jeg bør gjøre en bedre jobb som kristen, men hvor jeg ved å la Han elske meg ubetinget, kan elske menneskene jeg møter. Ubetinget.

Pappa elsker meg. Og deg. Så ufattelig mye. Og samme hvor mye vi grubler på det, vil vi ikke forstå det fullt ut. For den kjærligheten Han har for oss er så perfekt. Og som barna Hans er det faktisk INGEN TING vi kan gjøre for at Han skal elske oss mindre eller mer. Han ser på deg, og FRYDER SEG over deg. Han kjenner deg, alt du har gjort og alt du kommer til å gjøre, og likevel har Han aldri vært skuffet over deg. Aldri. Han bare elsker deg. Med en perfekt og evig kjærlighet. Om du tror det eller ikke, så kan ikke det forandre noe. For det er et faktum. En sannhet vi ikke kan forandre på.

Så, ikke la livet med Gud bli en rekke begrensninger, en liste over alt du kan gjøre og ikke kan gjøre. Ikke la feil du gjør, hindre deg i å kunne være med Gud. Ikke tro at Pappa er opptatt av at du skal leve et så perfekt liv som mulig, eller at du skal være høytidelig i møte med Han. Han vil at du skal komme til Han som den du er, så Han kan møte deg, den virkelige deg.

Tør å la Pappa elske deg. Tør å la Han virke i deg, med alt Han har for deg. Pappa har så uendelig mye for deg, så mye godt. Bare ta steget og la Gud møte deg. La Han ta deg med til verdenen som venter, full av vakre skatter som bare er til for at du skal få nyte dem.

4 kommentarer:

Benjamin Nordhagen sa...

Så bra skreve! Du e sykt flink =)

Anonym sa...

maria,min lille maria,så flott skrevet!
er så stolt av deg og glad i deg

Katrine Tjomsland sa...

Det er så sykt sant! Og du skriver sterkt, men enkelt og lettfattelig. Takk. Jeg gleder meg til din første bok blir å finne i bokhylla mi :)

Anonym sa...

Frøydis: Så sant, Ane Maria! Vi har en ufattelig Far, som vil være med oss i alt. Det kjem ikkje an på kva vi klarer eller ei, når vi let Han lede oss ,og gir oss oppgaver, gir han oss også styrke og kraft til å klare det! Han gir oss uante muligheter.! Å følge Han er et rikt og spennende liv. Og alt får vi av berre nåde!