mandag, april 07, 2008

Livets mange spørsmål..

Igjen sitter jeg på skolen og tenker. Det er rart hvordan tankene kan fly til alt og ingenting når en sitter i timen. Timen hvor alt av fokus burde være på faget og all oppmerksomhet burde være rettet mot læreren og temaet. Men sånn er det sjelden. Kanskje spesielt i norsktimene. Uansett. Jeg er en typisk drømmer tror jeg. Jeg liker å fundere over ting, drømme fremover og tenke på hvordan jeg kan gjøre livet mest mulig meningsfullt og rikt. Noe som har klistra seg til hjernen min i det siste, er alle de typiske tenåringsspørsmålene. Og da kanskje mange av de som blir stilt hos kristen ungdom. I det store og hele; hva er riktig og galt, og hvorfor er det det?

Et vesentlig Bibelvers innenfor dette temaet er et av mine yndlingsvers.
Det er enkelt, men allikevel fullt av svar.
"Bevar ditt hjerte framfor alt du bevarer,
for livet går ut i fra det."
(Ordsp. 4:23)

En har alltid så mange spørsmål, så mye å lure på. Jeg har ihvertfall det. Og det er ikke alt man finner en logisk forklaring på med en gang. Spørsmål som; hvorfor velger jeg å være helt avholds fra alkohol? Det er jo ikke synd i seg selv å ta et glass vin eller en øl, så hvorfor holde seg helt fra det? Mitt beste svar på dette blir som regel at jeg rett og slett har tatt et valg, og det er viktig for meg og mine prinsipper at jeg klarer å holde det. Og også det at jeg er et forbilde for mange. Men fordi jeg har tatt et slikt valg, vil ikke det dermed si at jeg er bedre enn andre, eller mer perfekt som kristen.

Dette er bare et av flere temaer og spørsmål som surrer i hodet mitt om dagen. Hva er greit å se på av film og tv-programmer? Hvilke ord er greit å bruke uten at det høres ille ut? Hvordan oppfører jeg meg i forhold til familie og venner? Hva snakker jeg om når jeg snakker med folk? Baksnakker jeg? Alt dette er ting man tenker på i blant. Og man søker et svar, for sånne spørsmål er ikke alltid like lett å finne ut av på egen hånd. Men, om det skulle ta sin tid før en får noen konkrete svar, går det an å gå til Bibelen. Dette hørtes nesten litt skrudd ut, for EGENTLIG tror jeg Bibelen har svar på alt.
Men, om en skulle ha behov for å snakke med andre mennesker om sånt, men ikke får gjort det, tror jeg bl.a. det verset ovenfor kan gi svar på mye. For det du ser på av filmer, det du sier når du snakker med venner, måten du oppfører deg på, hva slags musikktekster som går når du er på rommet.. Alt det preger DIN livsstil og væremåte, tror jeg. Og hvordan påvirker det ditt liv? Positivt eller negativ? Og om du ville verne om hjertet ditt og i det store og hele, livet ditt, ville du gjort det da? Ville du sett den filmen på tv om du visste den ville ødelegge litt av den moralen du egentlig har? Ville du baksnakket venninna di om du hadde visst på forhånd hva det ville gjøre med ditt forhold til henne, og dine holdninger til sånt?

Jeg tror at alt vi gjør påvirker hjertet vårt i positiv eller negativ retning. De aller fleste av valgene vi tar, vil ha noe å si for moralen og væremåten vår. Hvem vil du være, hvilke valg må du ta for å bli det?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hei!
Fint innlegg, og viktige poenger du får fram :) God Bless!

Silje Therese sa...

godt skrevet!:)