torsdag, mars 06, 2008

Et lettere liv..?

I blant føles livet så utrolig merkelig. Man forstår ikke helt hvorfor ting skjer, hvordan ting kan forandres til det bedre eller hvordan få livet på rett vei. Kanskje er det ikke alltid meningen at vi skal forstå? Vi mennesker er så opptatte av å hele tiden vite. Hele tiden få ny informasjon, aldri gå rundt uvitende om en sak. Vi skal hele tiden ha fakta, bevis og en bekreftelse. Om alt.
Men er det å vite alt, beste måten å få noe bra ut av livet på? Blir vi mer selvsikre av å hele tiden få en bekreftelse på at vi er bra nok, eller er det bekreftelsen som holder selvsikkerheten oppe? Er det alltid faktaopplysninger som får oss til å gjøre det beste ut av livet, eller er det troen på at vi får det vi gjør det til som får oss til å gå videre?

For meg handler ikke livet om å få til mest mulig, tjene mest mulig penger eller ha den beste utdannelsen. Så lenge jeg kan leve et liv, hvor jeg kan bety NOE for NOEN er det bra nok. Selvfølgelig, jeg skal ikke være naiv og tenke at det er det eneste som får meg fremover. Men tanken på å kunne bety noe for noen, er god. For når jeg gleder andre, blir jeg glad selv. Det er en av de største gledene i livet mitt. Når jeg kan gjøre noe og se det settes pris på. Jeg vil leve et liv hvor fokuset er på Herren, og menneskene rundt meg. Og ikke mitt store Ego. For det kan lett bli sånn. Man starter med å tjene andre, og ender opp med å tjene seg selv, gi seg selv ros for det hele. Å, om jeg bare kunne legge meg selv litt til side og holde fokuset på det som betyr noe. Det er noe som må jobbes med, men jeg tror virkelig det er verdt det. Tenk det, å bli gammel og vite at ens tid snart er over, men være glad for det livet en hadde. Mimre tilbake og huske de menneskene en betydde noe for.

Jeg skulle ønske fokuset til menneskene ble litt tatt vekk fra alt det materielle.. At vi tok oss mer tid til hverandre :) Ikke det at man skal slutte å jobbe, ikke ta utdannelse, ikke lenger gjøre det vi før gjorde. Men, når man har tid, ta seg tid til å pleie vennskap. Å si noen gode ord, gi en hjelpende hånd eller gjøre noe for noen skader aldri :) Og kanskje er det det som kan hjelpe oss gjennom den vanlige travle hverdagen vi har. De små øyeblikkene hvor vi kan hjelpe noen med et smil, en handling eller et ord. Og vite at vi har gjort noens dag lettere :)

Ingen kommentarer: