tirsdag, februar 07, 2012

Å tro at en kan?


«Problemer er til for å løses». 

Alle har hørt det, og de fleste bruker det en eller annen gang i løpet av livet. Jeg vet ikke med deg, men jeg syns egentlig det kan være litt vanskelig å skulle se positivt på utfordringer og problemer. Å skulle løse problemer på strak arm, uten et snev av tvil.

«Ikke bekymre deg for morgendagen. La det være en dag for seg selv. Hver dag er noe eget. - En mulighet til å glede seg».

Jeg vet hvertfall at jeg kan bli flinkere på å ikke bekymre meg for morgendagen, og alt den bringer med seg. Praksis som må gjennomføres, lekser som må gjøres, eksamener som må leses til, problemer som må løses, timeplaner som må gå opp, tester som må beståes. Det er definitivt overkommelig. Likevel skremmer det meg.

«Lev hver dag med en holdning til deg selv, og omgivelsene, som sier; dette går bra! Ikke noe problem!»

Å tørre å leve i øyeblikket. Det må være en av mine største drømmer akkurat nå. Ikke det at jeg aldri gjør det, men å gjøre det mer. Å nyte de små og store øyeblikkene som utgjør dagene, ukene, livet. Å møte det som måtte komme, med en iver etter å nyte hvert minutt, og med en tanke om at det går bra.

«Vi har fått ett liv her på jorden. Ikke la det livet bli en eneste stor bekymring. Nyt det!»

Jeg ønsker ikke i en alder av 60 år, å angre på at jeg bekymret meg for mye. Bare for å poengtere en viktig side; så kan det å være bekymret være noe bra. Det er jo en følelse som skal fortelle deg om noe er lurt å gjennomføre eller om det er smartest å ligge unna. Men alt med måte. Jeg vil ikke la frykten for at det kan gå galt, hindre meg gang på gang. Da tror jeg man kan tape mye, og gå glipp av mange gode opplevelser. Tør å nyte livet litt ekstra! Og hopp litt ut i nytt terreng uten å kanskje helt vite konsekvensene av det. Kjenn den gleden av å gjøre noe du aldri før har prøvd...

«Tillat deg selv å tro!»

Tro at du kan! For det er det som er sant. Du kan. Gjør ditt beste! Og går det ikke, så møt neste utfordring med samme tro. Det kommer til å gå! Livet er for kort til å vike unna utfordringer og vanskelige oppgaver. Rett ryggen, smil og tør å tro at du kan klare det! Gud elsker å se oss ta nye skritt. Han elsker å se oss møte utfordringer i troen på at det går! Når det måtte en Gud til for å skape noe så bra som deg ;-) , ikke trykk deg selv ned og dermed gå glipp av mulighetene til å vokse, til å oppleve noe nytt og spennende. Og ikke minst; oppleve følelsen av å mestre noe som ved første øyekast virket umulig, men som ved en nærmere kikk definitivt var mulig. Tillat deg selv å tro at du kan! Du vil nok bli overrasket over hva du egentlig er istand til å mestre ;)

1 kommentar:

Anette sa...

Mange gode og viktige ord her! Likte spesielt godt at det måtte en Gud til for å skape meg - og deg;-)